Így fejleszti a női látásmód a vállalkozói szektort
Egy startupper azt mondja: Péter a bátyám. Péter azt állítja, neki nincs startupper öccse. Hogy lehet ez? Az emberek 90%-a nem tudja megválaszolni a kérdést, ami pedig pofonegyszerű: a startupper egy nő. Ez a történet is azt mutatja, hogy mennyire rabjai vagyunk a feltételezéseknek és ez jelentős mértékben behatárolja a gondolkodásunkat.
Tisztán piaci alapon működő cégeknél nem vezet jóra, hogy csak azért nevezzenek ki női vezetőt, hogy ezt kommunikálni lehessen, sokkal inkább az érdem és a teljesítmény vezet célra a tervezés és az üzletfejlesztés kialakításánál. – vélekedik Hild Imre, a Global Traction ügyvezetője.
Az egyedi különbözőségek negatívan befolyásolják a bizalmi viszony létrejöttét, különösen akkor, amikor befektetésről, vállalkozástámogatásról vagy vállalkozások közötti együttműködésről van szó.
Bizalom és a különbözőségek
A különbözőségeket négy dimenzió mentén lehet megfogalmazni. Amikor kor alapján ítélünk, és ez alapján egy sztereotípiát állítunk fel – valaki túl fiatal, még nem tudhatja, valaki túl öreg, mit tudhat ő már –, esetleg nemek alapján, vagy a földrajzi elhelyezkedés (városi, nem városi, kistelepülésen lakik), illetve az anyagi helyzet befolyásolja, hogy milyen formában alakul ki a bizalom a vállalkozó nő kompetenciájával vagy a képességeivel kapcsolatban.
Az anyagi helyzet például nem szokott gyakran emlegetett különbözőség lenni a startup világban, sok pozitív tulajdonság asszociálható azzal, hogy valaki a saját teljesítményével ér el valamit. A nemek szerinti különbözőség csak az egyik olyan dimenzió, ami befolyásolja a bizalmi viszony kialakulását, ha megtanulunk nem feltételezni, akkor egy egészen új világ nyílhat ki számunkra.
A szivárvány színei…
Egy másik kérdés, hogy miért kellenek nők a vállalkozói világba, a startupokba. Rengeteg előnye van, ha a vállalkozást működtető csapatok minél nagyobb számban bevonnak hölgyeket a munkába. Míg a férfiak egy 20 színt tartalmazó színskálán kb. 7 színt tudnak megkülönböztetni, addig a nők mind a 20 színt látják. Ha a fejlesztők által létrehozott termék kimegy a valós piacra, elképzelhető, hogy az ügyfél 24 féle valós színt fog látni. Rengetegszer előfordul, hogy amit belegondol a férfiak által uralt csapat egy termékbe, egy szolgáltatásba, azt egészen másként fogadja a (női) vásárlói kör.
Azért is érdemes hölgyeket bevonni a folyamatba, mert a vásárlók legalább 50%-a hölgy, Amerikában például a vásárlások 70%-át nők kezdeményezik, bennük van meg a hajlandóság az internetes és az impulzusvásárlások iránt. Éppen ezért már vannak olyan vállalkozások, amelyek hölgyekkel szerkesztetik meg a webáruházukat, mert az ő logikájuk és az ő szemük szerint kell hogy működjön az online platform.
Amikről nem szívesen beszélünk…
Egy befektetésnél mindenkinek fel kell készülnie néhány lehetséges kimenetre, pl. mi történik akkor, ha valamelyik alapító elhalálozik. Ez természetes, ezt mindenki megérti, erre is kell, hogy legyen egy forgatókönyv. Hild Imre tapasztalatai szerint egy ilyen kérdést előbb fel lehet vetni egy befektetés alkalmával, mint azt, hogy mi történik akkor, ha a vállalkozó hölgy gyereket szeretne. Ha valaki be akar fektetni, akkor egy ilyen kérdést is szükséges megtárgyalni.
Szintén tabu a sikeres nők reakciója. Többször beszélgetett az üzletember sikeres vállalkozásban sikeres teljesítményt nyújtó hölgyekkel arról, hogy mennyiben köszönhetik a sikerüket a női mivoltuknak és hogy hajlandók-e támogatni más nők sikeressé válását. Majdnem minden sikeres nő hajlandóságot mutatott a segítségre, azt viszont nem gondolta, hogy bármilyen módon előnyben kellene részesíteni a nőket, mivel ők maguk is az érdemeiknek és a teljesítményüknek köszönhetően váltak sikeressé, nem pedig azért, mert nők.
Az elférfiasult üzleti világban a nők üzleti életben való érvényesülésével kapcsolatban megfigyelhető, hogy a hölgyeknek sokkal jobban kell érteniük ahhoz, amivel megvalósítják a vállalkozásukat, mint a férfiaknak, viszont így nagyobb eredményt is érnek el. Hild Imre szerint az elmúlt öt évben sokkal több hölgy vállalja fel a tényleges ügyvezetői, döntéshozói szerepet a vállalkozásában, ezekre pedig egyre jobban reagál a környezet. A férfiak feladata pedig az, hogy megértsék, mekkora szükség van erre a fajta plusz szemléletre, amit csak a nők tudnak nyújtani.
Szerző: K.T.
Fotó: Envato
Forrás: munkaeropiac.eu
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges